13 februari 2025

“Het was fijn om het fotograferen weer op te pakken.”

Bij De Nobelaer kan je verschillende fotografiecursussen volgen. Een daarvan is de Projectcursus Fotografie. Tijdens deze reeks leer je als gevorderde vrijetijdsfotograaf hoe je nog betere foto’s kan maken. Wij spraken Kyra de Weert over haar deelname aan de cursus. 

“Het was fijn om het fotograferen weer op te pakken.”

Hoe kwam je op het idee om een fotografiecursus te gaan volgen?
“Ik vind fotografie al vanaf kleins af aan heel leuk. Toen ik ongeveer 12 jaar oud was, had ik een spiegelreflexcamera die op rolletjes werkte. Daar heb ik veel foto’s mee gemaakt. Tijdens mijn studie maakte ik minder foto’s. Op vakantie nam ik mijn digitale spiegelreflexcamera wel mee, maar ik zette hem standaard op automatisch. Toen ik twee jaar geleden naar Etten-Leur verhuisde, wilde ik iets doen. Ik wist dat De Nobelaer verschillende cursussen had. Ik ben begonnen met de basiscursus fotografie, daarna de cursus voor gevorderden en uiteindelijk de projectcursus. Het was fijn om het fotograferen weer op te pakken en aan de slag te gaan met de stof. Niet vanuit een boek of handleiding, maar met uitleg in combinatie met zelf op pad gaan. Zo leerde ik Etten-Leur ook kennen en legde ik nieuwe contacten.”

Wat sprak je aan in de cursus? 
“Wat ik heel fijn vond aan de beginners- en gevorderde cursus was dat je iedere week samen kwam en een opdracht meekreeg. De ene keer was het iets groter dan de andere keer, maar daardoor ben je heel erg bezig met de materie en maak je het je eigen. Als ik eerlijk ben miste ik dit wel bij de projectcursus, omdat je dan meer zelfdiscipline nodig hebt. Kijkende naar de inhoud van de cursus gecombineerd met het werkende leven en alles wat je moest doen, was één keer in de twee weken wel fijn.”

Een belangrijk onderdeel van de cursus is uiteraard jezelf ontwikkelen. “Je krijgt opbouwende kritiek op het werk dat je maakt. Zowel van de docenten Werner en Linda als van je medecursisten. Je leert van elkaars krachten en de terugkoppeling die iedereen krijgt. In de projectcursus geef je ook elkaar feedback en daardoor leer je ook veel meer. Je gaat namelijk bij jezelf na hoe je zelf bepaalde dingen wel of niet doet. We hadden ook een appgroep waar we foto’s in stuurden en elkaar om hulp konden vragen of samen gingen sparren over ideeën.”

Kan je een voorbeeld geven wat je hebt geleerd van de groep?
“Het anders denken. We hadden een tussentijdse opdracht waarbij we een foto moesten maken van iets waar we waarde aan hechten. Ik was net moeder geworden, dus mijn kind stond centraal tijdens deze opdracht. Iemand anders had een klok gefotografeerd, omdat tijd het kostbaarste is dat je hebt. Hij toonde de foto aan de groep en iedereen had een moment van oh ja, dat is zo. Het was eigenlijk het ultieme beeld door simpeler te denken. Dat was voor mij een groot leerpunt.”

 

Wat is vanuit Werner en Linda feedback die je is bijgebleven?
“Als eindproject heb ik gekozen voor portretten. Dat is Werner zijn expertise en daarin heeft hij mij vooral begeleid. Hij gaf aan waar ik op moest letten, zoals hoe het licht valt en het driehoekje van Rembrandt. In de les gingen we met Linda daarmee verder oefenen. Linda heeft weer een hele andere stijl qua fotografie, dus dat was een mooie aanvulling. Ze vullen elkaar daarin echt heel goed aan, omdat ze ieder andere inzichten hebben.”

Wat vond je het leukst om te doen binnen de cursus?
“Ik denk toch de sub-opdrachten. Ik merkte dat ik op een gegeven moment vastliep met mijn eindproject en de sub-opdrachten zorgden ervoor dat ik positieve energie kreeg om verder te gaan met mijn project. Je had kort de focus op iets anders en was nog wel bezig met beelden maken en oefenen. De nieuwe inzichten gebruikte ik dan voor mijn eigen project.”

Hoe is de projectcursus opgebouwd?
“Je begint met een idee dat je telkens verder uitwerkt. Tijdens de les besprak je het idee en werkte je het daarna verder uit. Je was twee of drie cursusdagen bezig met het voorwerk, want je moest ook al nadenken over welke lampen je nodig hebt, hoe je aan modellen komt, en hoe je alles wilt kaderen. Vervolgens ga je aan de slag met fotograferen en experimenteren. Hoe valt het licht? Wat gebeurt er als je een andere hoek pakt? Tijdens de les gingen we het eerste uur aan de slag met ieders project en werd er gepresenteerd hoe ver iedereen was. Daarop kwam feedback en werden er vragen gesteld. Het tweede uur werd wisselend ingevuld. Werner ging met ons aan de slag met de theorie en inspiratie. Welke type fotografie past bij jouw project? Hoe breng je de boodschap over? We hadden het ook over het gehele proces van begin tot einddoel: je gaat in een rechte lijn omhoog, dan weer een dalletje, weer omhoog, een heel diep dal en beetje bij beetje kom je bij het eindresultaat. Met Linda gingen we aan de slag met praktijkopdrachten in het pand. Denk aan schaduwen, lijnen en kaderen. De afwisseling was daarin heel fijn.”

Doe je nu nog veel met fotografie?
“Ik probeer af en toe foto’s te maken en mijn camera in het zicht te leggen; dat heb ik wel echt geleerd. Als ik ergens heen ga en de tijd heb, neem ik mijn camera mee. Ik doe alles wel manueel en niet meer  automatisch.” 

Afbeelding
Foto 1: De Leemputten in Dorst
Foto 2: Kyra - schaduwportret - eindopdracht 
Foto 3: project my precious 

6902

Kies een taal