In de basiscursus Klik & Tik leert men in 10 weken tijd de beginselen van de computer en internet. Conny ziet de deelnemers altijd groeien in de lessen: “De eerste les zijn sommige deelnemers op van de zenuwen en in les 10 plaatsen ze een online bestelling.” Naast Klik & Tik is er ook het Appcafé waar elke maand uitleg wordt gegeven over een andere app, de cursus Digivitaler waar de focus ligt op online zorgportalen en de cursus Digisterker waarin de basisbeginselen van werken met de e-overheid aan bod komen.
Bij het Vraagpunt kan iedereen, ook als je geen lid bent van de bibliotheek, terecht met vragen over (digitale) hulpvragen, bijvoorbeeld over de Digitale Overheid. De medewerkers zorgen ervoor dat men de juiste informatie kan vinden of wordt doorverwezen naar een partner. Maartje Knipscheer: “Wanneer iemand 75 jaar wordt, vervalt het rijbewijs, tenzij er tijdig een herkeuring wordt aangevraagd. Het Vraagpunt biedt hulp bij elke stap, van inloggen met DigiD tot het printen en invullen van documenten. Dankzij deze ondersteuning verloopt de aanvraag soepel en kan de persoon weer veilig de weg op. Het Vraagpunt is er echter niet alleen voor ouderen. Hoewel jongeren vaak digitaal vaardig lijken, blijkt dat zaken regelen bij de e-overheid, zoals studiefinanciering via DigiD, soms toch lastig is. Onlangs werd een student succesvol geholpen bij een vastgelopen aanvraag.”